woensdag 27 januari 2016

De basisschool

Begin deze maand was het zover, zoontje mocht naar de basisschool. We hebben een leuke school voor hem gevonden, niet de dichtstbijzijnde, maar ééntje op 10 minuten fietsafstand. Gelukkig hebben ze wel een continurooster, want 3x per dag op en neer zag ik niet zo zitten. Met 2x op en neer, haal ik mooi gelijk mijn 30 minuten beweging per dag al 3 dagen in de week.

In december mocht hij al 2x wennen en dat was niet alleen wennen voor het mannetje, maar ook voor deze mama. Hij ging al wel 4 ochtenden naar de peuterspeelzaal, maar nu in zo'n grote klas, met ook kinderen die 1,5 jaar ouder zijn. En natuurlijk veel prikkels iets waar ons mannetje wel vatbaar voor is.

Gelukkig ging de 2x wennen goed en was ik ook vol vertrouwen over de eerste echte schoolweek. Op de peuterspeelzaal hebben we een aantal keer een gesprek gehad over het gedrag van zoontje en ook een pedagoog heeft eens meegekeken. Hij heeft een sterke eigen wil, is ondernemend en houd erg vast aan structuur en regels (dat laatste vooral als het hem uitkomt). Blijkbaar had de peuterspeelzaal moeite om daarmee om te gaan. Ik thuis ook wel soms, maar met de jaren heb ik heel goed geleerd hoe met dingen om te gaan. Veel voorbereiden, veel structuur bieden, duidelijkheid, geen onverwachte dingen, veel uitleggen en vooral geduld en vertrouwen. Met wat tips van de pedagoog en 4 ochtenden naar de peuterspeelzaal i.p.v.2 heeft hij in de ogen van de leidsters wel enorme vooruitgang geboekt.

Gelukkig ging hij zelf altijd met plezier naar de peuterspeelzaal. Bij het uitzoeken van de basisschool hebben we dan ook goed gekeken naar wat bij zoontje past. En volgens mij pakt dat zeer goed uit. Na wat kleine opstartprobleempjes is de juf erg over hem te spreken. Ze legt het gesprek van de peuterspeelzaal dan ook naast zich neer, ze ziet hem hier niet in terug. Ik ben blij en opgelucht dat hij nu met een schone lei kan beginnen en hopelijk hoeft zijn moeilijke start en observatie op de psz hem niet zijn verdere schoolcarrière te achtervolgen.

Het is fijn om te zien dat hij met zoveel plezier naar school gaat. Hij is erg leergierig en pakt dingen snel op. Ik vind het ook erg leuk om onderdeel uit te maken van zijn basisschooltijd dus ben al actief geweest als overblijfmoeder en bij het voorleesontbijt. De voorbereidingen voor Carnaval zijn ook al getroffen.

Je zou denken dat ik nu zeeën van tijd heb met geen kind meer thuis. Maar als ik in mijn agenda kijk staat deze bomvol afspraken. Een gedeelte bewust uitgesteld tot na de start op de basisschool, maar voor een deel ook nieuwe dingen die op mijn pad zijn gekomen.

Hoewel het wel wennen is dat ik niet meer de hele dag zo'n mannetje om mij heen heb, heb ik mij nog geen moment hoeven te vervelen. En ben ik nog steeds blij met mijn keuze om thuis te blijven.

2 opmerkingen:

  1. Onze jongste mag in mei naar school. Hij heeft er heel veel zin in en is er ook echt aan toe. Ik fiets tussen de middag heen ben weer en fiets 3 dagen per week 2,5 uur per dag. De andere dagen 'maar' 5 kwartier. Beweging genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat het zo goed gaat! Onze oudste gaat vanaf Maart naar school, ik vind het erg spannend. Wij hebben trouwens ook niet de school gekozen die dichtbij was, maar 1 verder weg, al is die ook maar 5 minuten fietsen, dus dat valt mee ;) Dat wordt voor mij dus 20 minuten beweging per dag, mooi meegenomen! :)

    BeantwoordenVerwijderen