maandag 31 augustus 2015

Terug in het dagelijkse ritme

Vandaag begonnen hier weer de scholen. Zoontje gaat nog een paar maanden naar de peuterspeelzaal voor hij 4 jaar wordt. Hij gaat nu 4 ochtenden per week, dat betekend meer tijd voor mezelf, of eigenlijk vooral meer tijd om te proberen het nu eens netjes in huis te houden.

Eigenlijk ben ik altijd een rommelkont geweest. In mijn slaapkamer, toen ik nog kind was, moest je altijd over het speelgoed springen. En als ik dan eens goed opruimde en schoonmaakte kwam ik er pas weer achter wat de kleur van het tapijt was ;-)

De laatste jaren heb ik wel geprobeerd meer spullen weg te doen. En, hoewel het vast nog veel minimalistischer kan, heb ik een goede balans gevonden in bewaren en wegdoen. Nu is het een kwestie van bijhouden. Omdat ik nu meer tijd heb, heb ik vandaag maar eens een soort van huishoudschema gemaakt. Welke dag ik wat wil doen en wat er dagelijks gedaan moet worden en extra's die je bijvoorbeeld maar 1x per maand hoeft te doen. Ik denk dat het voor mij wel kan werken. Het voelt goed om dingen af te kunnen vinken en soms ben ik ook nogal vergeetachtig en gebeuren dingen gewoon niet. Internet en bloggen is ook zo'n valkuil, als ik er eenmaal aan begin vliegen de uren voorbij. Vanaf nu dus geen laptop meer aan als zoontje op de psz zit, tenzij het "mijn uurtje" is dat ik wekelijks heb ingepland op de woensdag, wat hier altijd best een drukke dag is.

De komende weken zal ik wat achterstand moeten wegwerken, omdat het hier ook nog een beetje een rommeltje is na de verbouwing. Nog niet alles heeft een vaste plek en er zijn nog wat dozen die uitgezocht moeten worden.

Van het weekend alvast de kledingkast van zoontje onder handen genomen. Een stuk of 8 broeken hadden gaten en vlekken en kan ik dus niet doorgeven. Ik heb bedacht ze mee op vakantie te nemen voor in de speeltuin e.d. als het goed weer is knip ik ze af. Daarna kunnen ze weg. Is er op de terugweg weer plek in de auto voor de bierverzameling van manlief die natuurlijk zijn slag gaat slaan in Tsjechiƫ.

Ik heb de maandag maar als wasdag gebombardeerd en de benedenverdieping opruimen en schoonmaken. Dat is vast geen overbodige luxe na een weekend. De eerste was hangt inmiddels aan de lijn en de tweede komt eraan, dan is er nog tijd voor was 3 en zijn de wasmanden weer leeg :-)

Hebben jullie ook een soort van huishoudschema? En werkt dat voor jou?

6 opmerkingen:

  1. Ik herken me helemaal in je stukje.
    Mijn moeder riep altijd dat ze wel stelten mee moest nemen als ze bij mij op bezoek zou komen.
    Gelukkig houdt manlief het aardig bij. (hij is huisman)
    Ook ik ben geminderd met het verzamelen van spullen.
    Een schema kan zeker helpen als je je er aan houdt.
    Heeft toen ik het huishouden deed me goed geholpen.
    had bewust niet alles vast gepland zodat er voldoende ruimte was om bv met mooi weer de minder warme klussen te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maandags doe ik grofweg het hele huis. drie woonlagen worden gezogen, natgestofd en opgeruimd. Ik hang altijd drie wassen op, dus er ik draai er ook drie. Ik haal het bed af. Ik zuig de matras, draai het. en ik lap de binnenkant van de ramen op een verdieping. Elke vierde week doe ik de ramen buiten, beneden.
    Ik dweil wekelijks de bijkeuken, keuken, woonkamer, hal, gang, badkamer en toilet. Elke week neem ik een andere slaapkamer onder de loep, plintjes onder het bed, achter de kast,onder de radiator. De radiator,de binnekant van de kasten, die kamer wordt ook gedweild.
    Ik lap de wc en de badkamer uitgebreid. net zoals de keuken, daar ruim ik welke week een lade uit, zuig en sop de lade en zet met aandacht terug wat ik er wel wil hebben.
    Dinsdags vouw en/of strijk ik drie wassen weg en leg ze in de kast. Ik hang een was op met allemaal theedoeken, handdoeken,keukendoekjes, vaatdoekjes, dweilen en poetsdoeken. Eventuele papierzooi wordt weggewerkt, betalen, afspraken maken, in de map opbergen. De tuin wordt geschoffeld, een stuk bestrating wordt ontdaan van onkruid, het gras wordt gemaaid, er wordt genoeid, geveegd, en geplant.
    Woensdags werk ik de schone doeken de kasten weer in.
    Donderdags maak ik een apparaat schoon. koelkast, oven, waterkoker, blender gaspitten, wasemkap, senseo, diepvries, vaatwasser, wasmachine..
    Vrijdags zuig ik oppervlakkig en ik haal een stofdoek door de woonkamer
    Op zaterdag ik maai nogmaals het gras en controleer op beestjes en zaadonkruid.
    Ik kook op maandag, dinsdag, en vrijdag grote porties die ik invries.
    Ik werk op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag in totaal 36 uur
    De boodschappen doe ik op woensdag uit mijn werk.
    Op zondag is het enige huishoudelijke wat ik doe eten maken en de vaatwasser inruimen en aanzetten, uitruimen en weer inruimen. Tenzij er glazen sneuvelen, er gesmeerd wordt of er ongelukjes gebeuren.
    Dagelijks houd ik de badkamer en wc toonbaar. doekje over spiegels en lichtknopjes, doekje over de wasbak, glorix in de wc en een doekje over de knop en bril. Ook aanrecht en gasstel krijgen dagelijks een doekje.

    Mijn schema werkt voor mij omdat het me tijd geeft voor herstel na de zware klussen voor ik moet weken en na mijn werkdagen is er ook tijd voor herstel. wij hebben geen huisdieren, kunnen geen kinderen krijgen. Mijn man werkt gemiddeld 50 uur op maaandag - vrijdag. Hij warmt eten opop de dagen dat ik werk. Hij zorgt op zaterdag dat de wc er netjes bijligt, dat er vers fruit,verse groente en brood wordt gehaald als het nodig is en is verantwoordelijk voor de buitendieren. Dus voeren, hokken schoonhouden, hokken onderhouden,onderhuod aan het huis en de electronica-afdeling.
    Op mijn werkdagen wil ik zo min mogelijk hoeven doen naast 35 km fietsen en zwaar fysiek werk.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo dat is een behoorlijk schema...dan voel ik mijzelf nog behoorlijk lui!

      Verwijderen
  3. Ja, ik heb een vast ritme waarop ik dingen doe. Dat werkt geweldig goed. En dat merk ik vooral als ik een keertje oversla... Dan loopt alles in de soep!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nu ook weer helemaal begonnen met mijn huishoudschema ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ritme is wel heel erg fijn. Er komt bij mij altijd een moment dat ik denk, ach het kan nog wel even ( bijvoorbeeld tijdens vakanties) maar daarna pak ik altijd de draad weer op.

    BeantwoordenVerwijderen