zondag 29 januari 2017

Weekje Algarve

In de herfstvakantie gingen we nog een week op vakantie, voor het eerst met Dirk met het vliegtuig, naar de Algarve. In de zomervakantie waren we met ons gezin niet weggeweest, omdat Alex ivm zijn banenwissel in de maanden juli en augustus geen vrij kon krijgen.

En zo was het idee ontstaan om in de herfstvakantie nog een weekje weg te gaan. Om toch lekker weer te hebben, kozen we voor een zuid-Europese bestemming.Uiteindelijk werd dat de Algarve. Elk jaar proberen we het vakantiegeld ook echt voor de vakantie(s) te gebruiken. We zetten het op een aparte rekening en betalen hier de vakantie(s) van. Het ene jaar blijft er wat over van het vakantiegeld, het andere jaar snoepen we wat meer van de rekening af. Soms zet ik leuke extraatjes ook op deze rekening.

Onze vakantie naar Algarve is prima binnen budget gebleven. Doordat Dirk de vrijdag voor de herfstvakantie een studiedag had, konden we de vrijdag al vertrekken, dat scheelde in de kosten. We parkeerden de auto bij Schiphol lang parkeren, erg makkelijk en voordelig. Goedkoper dan de trein en omdat we de vrijdag vroeg vertrokken ook een stuk fijner met een kind en bagage. We hebben nog gekeken om van een andere luchthaven te vertrekken, bijvoorbeeld in Duitsland, maar de vluchttijden waren niet fijn en nauwelijks goedkoper.

De kosten op een rijtje
3 retourtickets TAP portugal Amsterdam-Faro € 564,17
Appartement 8 dagen € 346,70
9 dagen parkeren Schiphol € 59,50
Huurauto (Renault Capture) incl. kinderstoel 9 dagen € 190,--
Benzinekosten € 90,--
Kosten uitjes,extra's en uiteten €150,--
--------------------------------------------------
Totale kosten: € 1400,37*

*Boodschappen reken in niet mee, want dat geld zouden we anders ook uitgeven.
*Reisverzekering hebben we sinds kort weer doorlopend.
*Annuleringsverzekering hebben we niet afgesloten. We boekten ca. 3 maanden van te voren en namen het risico.

Ik vind de totale kosten voor 9 dagen Algarve erg meevallen, helemaal als je bedenkt dat dit in de herfstvakantie was. We hadden een super mooi en groot appartement met zwembad. Centraal gelegen en op een half uurtje rijden van de luchthaven. Het had trouwens nog goedkoper gekund door een eigen kinderzitje mee te nemen voor in de auto. We wisten niet dat je dit bij veel luchtvaartmaatschappijen gratis mee mag nemen.

We hebben een geweldige vakantie gehad. Die dit geld dubbel en dwars waard was. Vooraf waren de weersvoorspellingen niet zo goed en vroegen we ons af of we wel zouden kunnen genieten van de strandjes en het zwembad. We wilden het sowieso een beetje een relax vakantie laten zijn, omdat ik inmiddels ook 18 weken zwanger was.

Gelukkig viel het weer erg mee. We hebben wat dagen regen gehad en de temperatuur was niet elke dag even lekker, maar we hebben genoten. Het zwembad bij het huisje was te koud om te zwemmen, toch heb ik het er één keer op gewaagd. De mannen kreeg ik niet mee het water in.
Bijna dagelijks hebben we een ander strandje bezocht. We hebben de stad Faro verkent en zijn daar naar het science museum geweest. Verder zijn we naar het zandsculpturenfestival gegaan, hebben we een beetje rondgedwaald in Loulé. We zijn helemaal naar het meest westelijke puntje van de Algarve gereden: Sagres. Een flinke rit, maar door een prachtige landschap. We bezochten er fort Beliche. Toen we aankwamen regende het pijpenstelen. We wachtte de buien even af en gingen toen het fort in. Dirk vond het geweldig om in alle plassen te stampen; blij dat ik zijn regencape en laarzen had meegenomen. Gelukkig klaarde het daarna weer op en hebben we toch nog van de zon kunnen genieten.

Verder hebben we het heerlijk rustig aan gedaan. 's Ochtends langzaam op gang komen en als het even kon ontbeten we op ons dakterras. Ik heb twee boeken gelezen die zich in de omgeving afspeelden, lang geleden dat ik aan lezen van boeken toe kwam.

Voor het eerst vliegen, spannend!

haven van Faro

Science museum

Zandkasteel bouwen

Uitzicht vanuit ons appartement

Zandsculpturenfestival

nog een strandje

woeste zee bij harde wind

Rennen!

Nog meer zandkastelen bouwen

's Avonds lekker lezen

Fort Beliche

Familie selfie

Het is koud en toch wil ik naar het strand....

Samen naar het uitzicht kijken

De warmste dag...

Eindelijk de zee in

Strandjutten

ontbijten op het dakterras

Zwemmen, brrr

gelukkig werd het zwembad goed schoongemaakt

Pannenkoeken!

Proeven van de Portugese lekkernijen bij de bakker

Nog meer strand

Helaas weer naar huis

1. Wauw wat een mooie foto, s wat hebben jullie genoten zeg, heerlijk.

2. Wat een leuke foto's. En wat ben jij een bikkel. Ik ben thuis juist degene die het water altijd te koud vind. Fijne vakantie zo te zien.