donderdag 26 januari 2017

Huishoudboekje 2017

Zoals elk jaar heb ik ook dit jaar weer een huishoudboekje gemaakt voor het nieuwe jaar, zodat we goed overzicht hebben in ons inkomsten en uitgaven.

Het huishoudboekje heeft een aantal grote veranderingen ondergaan. Het netto salaris van Alex is dan wel een stuk hoger door zijn banenwissel in juni, maar omdat hij hierdoor zijn lease-auto moest inleveren zijn onze kosten een stuk gestegen door de aanschaf van een auto. Het idee was dat Alex met de fiets naar zijn werk zou gaan, ca. 10km verderop en slechte parkeermogelijkheden in de binnenstad. In de praktijk ging hij steeds vaker met de bus. Niet echt voordelig, een busabonnement kost € 81,-- per maand. Misschien dat hij strak als het weer beter weer is, toch weer de fiets pakt. Maar voor nu heb ik de kosten maar in het huishoudboekje opgenomen. Natuurlijk is de autoverzekering er bijgekomen en we reserveren € 150,-- per maand voor onderhoud, wegenbelasting en afschrijving.

Onze voorlopige teruggaaf van de belastingdienst is flink gedaald. Dit komt deels omdat we de hypotheek inmiddels voor een flink deel hebben afgelost en daarnaast dat ons eigen vermogen flink is gegroeid. Daarnaast is er nog een extra post waar we belasting over betalen, maar dat hou ik liever privé.

We hebben in 2017 wat extra dingen afgesloten zoals een rechtsbijstandverzekering, doorlopende reisverzekering, een credit card en een abonnement op Netflix. I.v.m. de vakantie naar Portugal hadden we een credit card nodig voor de huurauto. De doorlopende reisverzekering was goedkoper dan een losse af te sluiten. We hebben een proefabonnement op Netflix gehad en dit beviel zo goed, dat we een abonnement hebben afgesloten. Dit is pure luxe. Een rechtsbijstandverzekering stond al langer op ons verlanglijstje, we gaan hier voor zekerheid.

Ook heb ik een nieuwe smartphone genomen toen ik mijn abonnement kon verlengen. Mijn oude begon steeds vaker kuren te vertonen, dus heb dit mezelf gegund. Hierdoor betaal ik nu per maand iets meer voor mijn mobiele abonnement, maar was goedkoper dan een los toestel aanschaffen. Alex wou graag mijn oude smartphone hebben, dus allebei blij.

De kostenpost elektra/gas heb ik even gelaten zoals deze was. Ik verwacht dat met de zonnepanelen de kosten wel iets omlaag gaan, maar wil mezelf hierin nog niet rijk rekenen.

De jaar- en kwartaalkosten zijn iets gestegen. Dit komt door extra posten als schoolkosten, reisverzekering, credit card en een aantal kosten die omhoog zijn gegaan.

De zorgverzekering betalen we jaarlijks, dat scheelt 3% premie. Voor de premie en zorgkosten reserveren we elke maand een bedrag. Inmiddels staat er bijna € 2000,-- op deze rekening na afschrijving van de premie van 2017, maar we verwachten dit jaar wel hogere zorgkosten door het kleintje dat op komst is.

Zoals je ziet komen we onderaan de streep bijna 60 euro in het rood. Ik denk echter dat het in de praktijk wel gaat meevallen. Veel kosten zijn nog niet definitief en daarnaast kunnen we nog iets met de reserveringen schuiven. Het potje voor onderhoud huis zit genoeg in en voorlopig verwachten we geen kosten. Ook het potje onvoorzien is goed gevuld. We wisten dat we er financieel iets op achteruit zouden gaan als Alex de nieuwe baan zou accepteren, maar hier hebben we toen goed overnagedacht. Gelukkig hebben we voldoende reserve om dit op te vangen. Natuurlijk is er straks een kleintje bij, maar dan krijgen we ook weer extra kinderbijslag. Een aantal kosten ook weer stijgen, andere wellicht dalen? Over een half jaartje maar weer de nieuwe situatie op papier zetten.

Inkomsten 01-01-17
Netto salaris Alex € 2.375,00
voorlopige teruggaaf belasting € 171,00
kinderbijslag € 65,84
Totaal € 2.611,84


Vaste Lasten
rente hypotheek € 494,31
premie hypotheek € 183,58
rechtsbijstandverzekering € 17,51
huisverzekering € 21,87
uitvaartverzekering € 22,90
verzekering rondom hypotheek € 15,85
elektra/gas € 90,00
mobiel Manlief € 8,16
mobiel Sjouke € 17,50
Internet/vaste telefoon/tv € 45,49
kosten bankrekening € 1,50
zakgeld Sjouke € 50,00
zakgeld Alex € 50,00
Sportschool € 44,00
verzekering auto € 53,02
Kwartaal- en jaarkosten* € 140,00
Totaal vaste lasten € 1.255,69


variabele kosten
boodschappen € 450,00
kleding € 50,00
persoonlijke verzorging (kapper, toiletartikkelen) € 15,00
overige (onvoorzien, cadeautjes, uitgaan) € 150,00
goede doelen € 50,00
Vervoerskosten (1,5x tanken + bus abbo Alex) € 170,00
Totale variabele kosten € 885,00




reservering Zoontje (studie etc.) € 30,00
reservering zorgverzekering € 250,00
reservering huis € 50,00
reservering autokosten (onderhoud+afschrijving) € 150,00
reservering onvoorzien € 50,00
Totale reservering € 530,00


over € 58,85-

7 opmerkingen:

  1. Zo dat is een zeer riante reserveringspot :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi lijstje.
    Ik heb jaren elke dag de 10 km naar mijn werk gefietst, ik vond het heerlijk. Hij moet er echt even doorheen, en de voordelen zien denk ik. Mijn rijtje: je hebt direct gesport, en je bent lekker buiten geweest. De rest van de dag is dat een stuk moeilijker te regelen. Na een tijdje haalde ik het binnen 35 minuten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik zou zelf er ook voor kiezen om te fietsen, inderdaad om de redenen die je noemt. Maar ja, hij denkt er anders over. Hij zweet heel erg, maar kan op het werk wel douchen, maar dat kost hem weer te veel tijd. Ik wil er ook niet te veel druk opzetten. Vind het belangrijk dat hij met plezier naar zijn werk gaat. En zolang we het kunnen missen....

      Verwijderen
  3. Ik mis alleen de wegenbelasting. Verder duidelijke begroting. Valt mij op dat je zakgeld als vaste last ziet. Persoonlijk zou ik dat niet als vaste last tellen. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De wegenbelasting betalen we per kwartaal, dus valt onder kwartaal en jaarkosten.
      Ik snap dat je zakgeld niet als vaste lasten ziet. Maar omdat we maandelijks een vast bedrag hiervoor naar onze privérekening overmaken, zie ik het wel als een vaste last.

      Verwijderen
  4. Wij gaan de rechtsbijstandverzekering juist opzeggen. Twee keer in 25 jaar geraadpleegd en niet geholpen.....

    BeantwoordenVerwijderen