woensdag 29 juni 2016

Keuzestress bij aanschaf andere auto

Als iets mij stress oplevert dan is het wel keuzes maken. Het liefst heb ik gewoon dat er van alles maar 1 is, dan hoef je ook niet te kiezen. En hoef je dus ook niet bang te zijn de verkeerde keuze te maken. Waarom zijn er alleen al van een pak melk 20 varianten in de supermarkt? Van mij hoeft het allemaal niet.

Soms zou ik willen dat Alex wel goed was in keuzes maken, of in ieder geval een duidelijke wil had, want dan was het voor mij makkelijker, dan hobbelde ik gewoon lekker achter hem aan en vertrouwde ik op zijn keuze, lekker makkelijk. Maar helaas zijn we hier allebei niet goed in.

Keuzes maken levert dus stress op, en als we niet op passen zijn we dagen aan het uitzoeken, twijfelen en overdenken, allemaal stress. Ik wil mijn tijd veel beter benutten, dan 101 producten vergelijken die net even iets anders zijn. Maar ja, ik heb ook de angst achteraf te denken, had ik toch niet beter die kunnen kiezen?

Door een financiële meevaller, besloten we toch al wat eerder rond te kijken naar een andere auto. Alex verandert per 1 juli van werkgever en moet dan zijn lease-auto inleveren. Door de financiële meevaller konden we ook kijken naar een iets duurdere auto, groter hoeft van ons niet, maar iets nieuwer vonden we wel prettig.

We gingen er even een avondje voor zitten en maakten ons wensenlijstje:
  • Seat Ibiza of Volkwagen Polo (allebei auto's die we kennen en goed bevielen)
  • Airco
  • Cruise control
  • max. 6 jaar oud
  • stoel bestuurder in hoogte verstelbaar (is wel handig omdat ik klein ben)
  • trekhaak
  • benzine
  • verder allemaal lekker basic geen dure snufjes etc die we toch niet gebruiken
  • kleur: geen zwart, wit of gekke kleur
Ik ging een avondje en ochtendje speuren op internet en vond een auto die aan bijna alles voldeed bij een garage in de buurt. Fijn dat er nu zoiets is als internet, zou er niet aan moeten denken dagen lang langs allerlei garages te gaan. Ik overlegde met Alex en we maakten een afspraak. Een dag later maakten we een proefrit en sinds gisteren staat deze auto dus bij ons voor de deur.

Toch bijna zwart, maar het is echt grijs ;-)
Anderen beleven er misschien lol aan een andere auto kopen, wij zien het als een last. We weten wat we willen en meer hoeft niet. Goed is goed genoeg, als hij maar rijdt zijn we al snel tevreden. Dus lichtmetalen velgen of een leren stuur, leuk dat het erop zit, maar ik word er niet warm of koud van. Helemaal niet dat deze auto 105 pk heeft, lekker belangrijk, maar ik moet toegeven hij rijdt wel erg lekker.

Het ging wel heel snel allemaal, maar waarom zouden we langer rondkijken als dit is wat we goed vinden. Er zat alleen geen trekhaak onder, die hebben we er dus onder laten zetten.

Van de financiële meevaller hebben we nog een beetje apart kunnen zetten, zodat voor de komende jaren in ieder geval de afschrijving gereserveerd staat.

Vanmorgen ging ik voor het eerst tanken. En dat was wel even wennen. We hebben de afgelopen 10 jaar altijd een lease-auto gehad (een tijdje zelfs 2) met bijbehorende tankpas, dus tanken kostte niets. Nu gaan we de komende tijd maar even een overzicht bijhouden van hoeveel we rijden en tanken. Dan kan ik hier in mijn huishoudboekje ook beter rekening mee houden.

9 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd met je nieuwe bolide, wat fijn dat je em nu al hebt! Ik ben heel benieuwd naar de kosten t.o.v. de leaseauto (hier ook een leaseauto, vandaar). Je hebt strakt natuurlijk geen fiscale bijtelling meer, maar juist wel weer kosten als benzine (apk, onderhoud). In ieder geval; heel veel plezier met jullie mooie, nieuwe auto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In ons geval was het rijden van een lease-auto veel voordeliger, dat kostte ons zo'n € 175,-- per maand, dit is incl. bijtelling, eigen bijdrage en extra privé kilometers. Voor een nieuwe Peugot 208 uit 2014. (daadwerkelijke kosten kunnen hoger uitvallen als je toeslagen ontvangt, maar die hebben wij niet)

      Nu zijn we € 465,-- per maand kwijt voor een Seat Ibiza uit 2011. Ik heb de berekening als volgt gemaakt, met daarin de gedachte dat we 8 jaar in deze auto gaan rijden ca. 15.000km per jaar.
      Wegenbelasting + verzekering € 100,--
      pechhulp incl. europa € 12,--
      onderhoud € 100,-- (volgens ANWB-berekening)
      afschrijving € 100,-- (volgens ANWB-berekening)
      benzine € 150,--
      totaal € 462,--. Onze maandelijkse lasten worden € 362,-- omdat we al een reservering voor de afschrijving hebben klaargezet voor de komende jaren.

      Verschil is dus behoorlijk groot, bijna 200 euro. En dan is het nog een schatting van onderhoud en afschrijving. Bij een leaseauto weet je precies waar je aan toe bent en kom je nooit voor onverwachte kosten. En wij reden een nieuwe auto. We kijken nu wel of we gebruik willen maken van Snappcar voor het verhuren van onze auto, om zo misschien de kosten wat te drukken. We gebruiken de auto niet dagelijks.

      Verwijderen
  2. Fijn, geregeld, en inderdaad als het maaar doet wat je wilt maakt een kleur of velg niet uit. Zuinig rijden dan maar, geen 120 op de snelweg bv...nou ja waarschijnlijk ken je de truukjes wel en anders even op internet zoeken.Ik ken ze wel nog, maar vergeet er vast ook wel een paar, ik fiets...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen 130 op de snelweg bedoel je. Aan de andere kant, hoe langzamer je gaat hoe meer risico je neemt. Ander verkeer rekent op een bepaalde snelheid van het overige verkeer.

      Afgelopen weekend had ik het weer een stuk waar je 130 mag en dan zo'n dame van middelbare leeftijd die nog geen 100 rijdt. Dat is een enorm snelheidsverschil en daardoor gevaarlijk. Zeker omdat ze op de 3e van 4 rijbanen reed en stug bleef rijden terwijl ze aan twee kanten tegelijk ingehaald werd (diverse malen)

      Verwijderen
  3. Mooie auto! In ons geval was de leaseauto duurder dan onze eigen auto (overigens dezelfde auto, maar dat terzijde). Ik vond het ook even wennen, zelf betalen. Ik maak gebruik van een app (van de leasemaatschappij), die aangeeft waar ik het goedkoopst kan betalen. Heel handig, scheelt enorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja wat is goed qua betrouwbaarheid een middenmoter een Mazda 2 of een Colt is veel beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een mooie auto! Fijn joh. Wij hebben een skoda octavia greenline ofzoiets, maar dat is nu een lease auto na overname van ons bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie auto! Ik ben zelf heel precies en zinnig, dus dat maakt het kiezen makkelijk. Er zijn altijd maar een paar opties die voor mij reële opties zijn. En dan weet ik het wel vrij snel. Ik heb zelf bv hele goede ervaringen met Toyota. Als ik dan kijk naar een model dat qua formaat bij mij past (ik hoef geen enorme slee, maar wil wel wat mee kunnen nemen) en ga voor een zuinig model, dan is er maar 1 optie. Dan kun je wel kiezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kochten deze week ook een nieuwe auto. Ik heb 'm niet eens gezien. Het ging vooral om betaalbaarheid bij ons, dus geen keuzestress.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen