zaterdag 28 maart 2015

Kinderkleding uitzoeken

Vandaag maar eens een paar uurtjes besteed aan het uitzoeken van de kleding van zoontje. Vorige week had ik al een begin gemaakt. Toen was hier in het dorp een tweedehandskinderkledingbeurs en heb ik alvast uitgezocht wat zoontje nog aan zomerkleding heeft in zijn huidige maat en wat er al van een maatje groter onderin in de kast lag. Ik koop ca. 2 maten vooruit, zo heb ik altijd een leuke goedkope kledingvoorraad.

Nu groeit zoontje niet zo snel. Met zijn 3 jaar en 3 maanden is hij, toevallig afgelopen donderdag gemeten, 89,5cm. Sinds hij 1 jaar is doet hij met een kledingmaat ca. een half jaar. Meer dan 2 kledingmaten vooruit kopen is dan ook onzin, want dan ligt het hier veel te lang en ik heb genoeg tijd om in een jaar leuke dingen vooruit te kopen tweedehands of in de uitverkoop. Ook zijn voeten groeien niet zo hard. Ik heb ze het afgelopen half jaar 2x laten opmeten, maar hij heeft nog steeds maat 22,5.

Maat 92 ligt nu weer netjes gesorteerd in de kast en van maat 98 heb ik voldoende voorraad. De zomer komen we dus wel door. En ik zag zelfs dat ik van maat 104 al een ruime collectie heb, dus voorlopig hoef ik geen kinderkleding te kopen.

De kleding die de kast uitkwam, ik bewaar onderin de kast ook kleding die te klein is geworden. Heb ik ook weer netjes gesorteerd in 3 categorieën

  • Kleding die de kliko in kon: vlekken en/of gaten
  • Kleding die ik wil bewaren
  • Kleding die weer doorgegeven kan worden
Het viel me op dat deze keer 3 kwart de kliko in kon. Hij heeft maat 80 en 86 dan ook beide ruim een half jaar gedragen en dan is het toch wel op. Een paar broeken die niet de goede pasvorm hadden of (gekregen) shirtjes die toch niet zo mijn smaak waren, ga ik doorgeven. Er waren maar een paar items die ik ga bewaren: paar zwembroekjes, zonnehoedjes, een paar leuke vestjes en broeken/t-shirts die ik zelf heb gepimpt. Er gingen dan ook maar 2 kleine doosjes naar boven om te bewaren, dat scheelt weer.

Het is maar weinig wat ik nu bewaard heb in vergelijking t/m maat 74. Ik heb aan die babykleding toch meer bijzondere herinneringen denk ik. Misschien ziet het er gewoon schattiger uit, omdat het kleiner is. En toen ik het bewaarde was de wens voor een tweede kindje nog heel sterk aanwezig, of dacht ik in ieder geval nog dat die op korte termijn vervuld ging worden.

Nu is die wens er nog steeds hoor, maar ik ben ook realistischer geworden. Er zit, mocht er een tweede kindje komen, minimaal 4 jaar tussen. Dan zou ik deze kleertjes dus allemaal nog minimaal 4 jaar moeten bewaren. En dan nog is er de kans dat ik het alsnog zal weggeven omdat het een meisje blijkt te zijn of het inmiddels toch uit de mode is of niet meer mijn smaak. Van de babykleding had ik veel neutrale dingen, omdat we het geslacht niet vooraf wisten.

Ook kan ik er nu misschien makkelijker afstand van doen, omdat ik straks een soort van "eigen winkeltje heb". Na de verbouwing word ik een ruilpunt van KrijgdeKleertjes. Ik kan dan zelf makkelijker aan kinderkleding komen en ik vind het ook leuker om er iemand anders blij mee te maken, dan het eindeloos bewaren.

Het speelgoed ga ik binnenkort ook maar eens grondig nakijken. Ik denk dat er best wat dingen weg kunnen. Nu komt er alleen maar bij of gaat het naar boven. Een leuk klusje voor de aankomende regenachtige dagen.

2 opmerkingen:

  1. Toevallig heb ik vandaag ook de kast van onze kleine man uitgezocht! Hij is nu 90 cm (donderdag gemeten op het cb) en zit in maat 98. Gelukkig hebben we ook nog flink wat op voorraad.. al denk ik dat ik toch nog een paar shirts erbij ga kopen, dat is altijd handig!
    Hier is er in ieder geval weer overzicht in de kast en nu kan ik op zoek naar de laatste dingen voor de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ahh dan is het echt een ukkie ;-)
    Of is die van mij extreem groot haha.
    Die is nu anderhalf en draagt maat 86/92
    Hopelijk blijft ie er nu even in hangen haha

    BeantwoordenVerwijderen