woensdag 12 maart 2014

Pensioen overdenkingen

Als je 32 bent moet je dan al over je pensioen nadenken? Ik denk er wel eens aan en weet dan in ieder geval zeker dat ik hoop dat we dan nog gezond, samen en gelukkig zijn. Voor dit alles heb je geen geld nodig, maar geld om zonder zorgen te leven na je 65ste is wel handig, of is het al 67ste, of misschien 70ste? Ik volg het allemaal niet meer zo, de regels veranderen toch steeds en ik zie het tegen die tijd wel.

Nu ik gestopt ben met werken, officieel nu 1 jaar per 1 maart, vragen mensen mij weleens of ik niet bang ben voor een pensioengat. Tja, het is denk ik maar hoe je wilt leven op die leeftijd. Als je dan pas wilt gaan genieten en verre reizen wilt gaan maken, heb je misschien een flink pensioen nodig. Anders zou je denk ik ook wel met een klein pensioentje blij kunnen zijn. Wij leven nu en proberen nu zoveel mogelijk te genieten. We doen dat vooral door veel tijd met elkaar als gezin samen te zijn en dat hoeft niet veel te kosten, het zorgt er misschien wel voor dat er minder binnenkomt. We verliezen de toekomst daarbij niet helemaal uit het oog. En proberen met het oog op de toekomst wel verstandige beslissingen te nemen.

Zo hebben we een spaarhypotheek en is onze hypotheek over 27 jaar volledig afgelost, nog ruim voor we met pensioen gaan dus. Toen manlief en ik nog beide werkten, heb ik mijn volledige pensioenruimte gebruikt en extra ingelegd op het werkgeverspensioen. Dit met het idee in mijn achterhoofd dat ik in de toekomst misschien een paar jaar wilde stoppen met werken als er kinderen zouden komen.

Of we straks een groot of klein pensioen hebben, geen idee. In het boek 'Waar doen ze het van' van Erica Verdegaal las ik iets over hoe je dit kan berekenen. Een gemiddelde Nederlander zou met 80% van zijn huidige inkomen moeten kunnen rondkomen als hij met pensioen is. Even uitgaande van het salaris van manlief, want daar leven we nu op, zou dat betekenen dat we met € 1.480,-- zouden moeten rondkomen (de lease auto heb ik even buiten beschouwing gelaten). Qua AOW adviseert Erica om naar de huidige AOW te kijken. Dan zouden we in ons geval, maandelijks € 1.078,-- krijgen. Ik heb tot u toe een klein pensioenpotje, wat volgens de verwachting mij nog € 100,-- extra per maand zou opbrengen, er van uitgaande dat ik niet meer ga werken en dus geen pensioen meer inleg. Manlief heeft ook een klein potje, die zou nu maandelijks ook € 100,-- per maand krijgen, maar het groeit nog gestaag door.

Alles bij elkaar zitten we dus aardig in de buurt van het bedrag dat geadviseerd wordt. Wel zijn we nu ca. 30% van het salaris naar de hypotheek, dus eigenlijk verwacht ik dat we tegen die tijd wel met minder geld toe zouden kunnen dan het gemiddelde van 80%.

Druk om een pensioengat maak ik mij dus niet. Ik heb weleens gedacht aan extra sparen voor het pensioen, maar ik denk dat we er beter nu van kunnen genieten. Mocht over 20 jaar de situatie compleet veranderd zijn, kunnen we altijd nog actie ondernemen.Voor noodgevallen hebben we altijd ons huis en onze buffer nog.

Hebben jullie inzicht in hoeveel pensioen je straks krijgt? En heb je hierdoor zelf actie ondernomen om er straks beter voor te staan?

9 opmerkingen:

  1. Na mijn scheiding heb ik extra dingen geregeld zodat ik niet in een pensioengat zou komen ooit.Maar met de huidige ontwikkelingen zijn al die dingen zo onzeker, je weet het gewoon weg niet. Is mijn mening. Wellicht worden de "spaarzamen" de mensen die nu alvast wat wegzetten voor later wel "gestraft" doordat tegen die tijd je eigen spaardingesjes weer van oaw ofzo afgetrokken gaan worden, wie het weet mag het zeggen. Het ligt nog zo ver in de toekomst...ik maak me er niet echt heel druk meer om. Bewust/zuinig leven is altijd een goed idee, die mening heerst momenteel sterk bij mij :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pensioen, het lijkt zo ver weg maar als je er niet op tijd over nadenkt...

    Ik vind het vooral lastig inschatten wat ik tegen die tijd nodig heb, vanwege veranderingen die de overheid wellicht gaat uitvoeren (denk bijvoorbeeld aan eigen risico van zorgkosten...!). En natuurlijk... de inflatie...

    Om die reden is het denk ik belangrijk om èn ervoor te zorgen dat je lage lasten hebt (ook ik los mijn hypotheek af), maar ook om nog wat extra's op te bouwen... Dus ja, ik bouw ook pensioen op en zorg ervoor dat ik tegen die tijd een behoorlijk maandinkomen krijg uit dat pensioen (en dat is meer dan 100 of 200 euro's...)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mag ik vragen hoe je aan € 1078 AOW komt? Mijn man is 66 jaar, ik ben 60 jaar en hij krijgt een toeslag voor mij. Wij krijgen € 1314 samen. Dan heeft hij pensioen van de PTT, we krijgen zorgtoeslag en ik krijg iedere maand mijn belasting, de zgn aanrechttoeslag. Ik wil je niet bang maken maar met € 1480 kom je niet zo ver. Ik neem de bedragen van heden. Alleen de zorgverzekering is met het eigen risico er bij al € 300 per maand. Dan de energie, telefoon, boodschappen, verzekeringen, eventuele autokosten etc. Er wordt niets goedkoper als je 65 jaar bent, sommige dingen zelfs duurder. Je hebt veel meer tijd, gaat eens gemakkelijker ergens naar toe en het kost allemaal geld. Wij hebben gelukkig ook geen hypotheek meer. Ik klaag absoluut niet want vrijheid is heel wat waard. Misschien is het allemaal anders als jullie zo ver zijn maar ik verwacht niet dat het goedkoper gaat worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb die € 1078,-- van de site mijnpensioenoverzicht.nl. Op de site van het svb zie ik dat het bedrag nu € 1160,-- is dat je krijgt als je allebei de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt. Dus weet ook niet precies hoe het op die andere site is berekend. Het bedrag dat jij noemt is dat wat je krijgt als één van de twee nog niet de pensioengerechtigde leeftijd heeft volgens het svb.

      Ik denk zelf ook niet dat het goedkoper wordt, maar als de hypotheek wegvalt scheelt dat (ins ons geval) best veel. ven uitgaande van de bedragen van nu zouden we dan nog maar € 421,-- kwijt zijn aan vaste lasten en als we hetzelfde aanhouden voor variabele lasten € 540,-- Totaal dus € 960,--. Dan zouden we met 1480, meer overhouden dan nu voor reserveren (ziektenkosten) en sparen http://nietdromenmaardoen.blogspot.nl/p/begroting-2014.html
      Dus denk zelf dat het wel meevalt, bang word ik in ieder geval niet.

      Verwijderen
    2. Je moet er ook niet bang van worden, zeker niet. Als je allebei 65 bent, krijg je € 1436.
      Mijn man zat al in de VUT en ik ben 2 jaar geleden gestopt met werken en als je dan AOW krijgt ga je wel heel erg naar beneden. Maar zoals ik al schreef, de vrijheid is heerlijk. Op tijd een weekje weg met de kleinkindjes, samen een weekendje. Je hoeft geen vrij meer te vragen wat vaak een probleem was. Maar het duurt bij jullie nog heel lang dus geniet nu maar. Zorgen maken kan altijd nog.

      Verwijderen
    3. Wat een gelul allemaal van die babyboomers. Samen 1436 zonder een pensioen he!!!! Dus als een van beide gewoon gewerkt heeft komt daar gewoon nog een dike pensioen bij. En als ze dan allemaal zoals ze zeggen 40 jaar hard hebben gewerkt tot hun 58ste dan tikken ze minimaal nog 1.000 euro pensioen binnen. Er zijn zat en zat gezinnen met kinderen die dat niet binnen krijgen per maand en veeeeeeel meer kosten hebben.

      Verwijderen
  4. Er kan wettelijk nog zoveel veranderen voor jullie de pensioenleeftijd(70?) bereikt hebben. Je hebt gelijk,geniet nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat boek van Erica Verdegaal is volgens mij wel geschreven voor een tijd die niet meer bestaat. In elk geval niet voor onze generatie. Mijn pensioen? Een hypotheekvrij huis. In Noorwegen, als het effe kan! En hoge standaard van leven, tegen minimale kosten.... Ik kan er niets over zeggen. Ik hoop dat ik het haal met mijn geliefden en het liefst in het land van onze dromen. Maar genieten van het leven doe ik nu. Ga niet wachten tot we te oud zijn om dromen waar te maken, om onze dromen waar te maken!


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als fulltime moeder heb ik een pensioengat zo groot als het Grand Canyon. Dat wordt later dus een kartonnen doos ; )

    BeantwoordenVerwijderen