vrijdag 24 februari 2012

Het gemak van de OV-chipkaart

Ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen die wel blij is met de ov-chipkaart. Ik moet toegeven dat ik soms ook problemen heb met de site van ov-chipkaart en bij het ophalen van producten. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden.
Toen we in R'dam in het Ronald MC Donald logeerden, ben ik een paar keer met de metro gegaan om boodschappen te doen o.i.d. Ik kon vanwege mijn gezondheidstoestand nog niet ver lopen en dan was 2 haltes met de metro ideaal. Ik kon met mijn OV-chipkaart lekker reizen zonder eerst een kaartje, strippenkaart o.i.d. te kopen. Ik heb standaard 10 euro op mijn kaart en als het saldo hieronder komt, wordt het automatisch van mijn bankrekening afgeschreven en bij het volgende keer inchecken op mijn kaart gezet. Zo kom ik dus nooit voor vervelende verrassingen dat ik niet genoeg strippen heb en dus een duur kaartje moet kopen in de bus. Ik gebruik hem nu alleen nog voor bus, tram en metro, omdat ik voor de trein een kaart heb van mijn werk, waar ik goedkoper mee kan reizen. Dus 10 euro saldo is ruim voldoende.
Nu heb ik een kortingsproduct aangeschaft voor de regio arnhem/nijmegen. Hiermee krijg ik na 9.00 20% korting op mijn busritjes. Ik gebruikte alleen de bus meestal alleen als ik een dagje ging shoppen. Nu ga ik 3x in de week met de bus naar het ziekenhuis, als man werkt. Hij komt dan 's avonds met de auto naar het ziekenhuis en samen gaan we met de auto terug naar huis. Dat is stukken goedkoper dan 2 maandabonnementen aan te moeten schaffen voor de parkeergarage, want die zijn € 70,-- per stuk. Een enkele reis kost € 2,48 nu met dit kortingsproduct €1,98. Ik heb dus een korting van € 0,50 per keer. Het kortingsproduct kost € 7,50, dus na 15 ritjes, in mijn geval 5 weken heb ik het product eruit en ik ga nu al weer 4 weken met de bus. Het product is een jaar geldig. Ik hoop dat we niet meer heel erg lang elke dag naar het ziekenhuis toe moeten. Maar ik denk dat ik het komend jaar nog veel van de bus gebruik ga maken, gezien ik er even vanuit ga dat we straks niet meer 2 auto's hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten