zondag 13 november 2011

Voorlopige teruggaaf

Sinds we een koophuis hebben, krijgen we jaarlijks behoorlijk wat terug van de belasting. Over 2010, het jaar waarin we het huis kochten, was dit bijna € 5000,--. Ook over 2011 denken we een vergelijkbaar bedrag terug te krijgen. We hebben nog nooit een voorlopige teruggaaf ingediend, want we vonden dit wel een leuk spaarpotje.
In 2012 krijgen we waarschijnlijk nog meer terug, aangezien we dan ook recht hebben op ouderschapsverlofkorting. En hierdoor begon ik me te realiseren dat we eigenlijk behoorlijk wat rente mislopen door het niet met een voorlopige teruggaaf maandelijks te krijgen. Inmiddels heb ik de discipline wel om geld gelijk door te storten naar een spaarrekening, zodat we toch ons spaarpotje blijven houden.
Gisteren hebben we de voorlopige teruggaaf ingevuld over 2012 en deze aan de voorzichtige kant gehouden. We krijgen waarschijnlijk meer terug dan de berekende € 550,-- per maand, maar we krijgen liever iets terug dan dat we bij moeten betalen. Dit leverde het volgende leuke rekensommetje op.
Stel ik zet het bedrag elke maand gelijk op mijn spaarrekening en laat het staan tegen de rente die ik nu ontvang = 2,8%. Dan zou ik in totaal op 1 juli 2013(de datum waarop je anders de uitbetaling krijgt) ca. € 185,-- aan rente hebben op deze rekening. Dat vind ik toch best een enorm bedrag. Dus vanaf nu gaan we jaarlijks voor een (voorzichtige) voorlopige teruggaaf. 
Krijgen jullie een maandelijkse voorlopige teruggaaf? Of laat je het per jaar betalen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten