dinsdag 22 juni 2021

De makkelijke moestuin

Ik schreef er vorige week al over, ik ben fan van de makkelijke moestuin. Na een aantal jaren een beetje aangerommeld te hebben met een (moes)tuin, een keer een goedkope vierkante-metertuin te hebben gekocht die na een jaar op was, dacht ik en NU pak ik het goed aan. Dat was vorig jaar, aan het begin van de Coronatijd, meer tijd thuis, dus meer aandacht voor de moestuin. Ik had al het kinderboek van Jelle, voor wie Jelle nog niet kent, hier kan je over hem lezen. Zijn idee over de makkelijke moestuin is dat je per dag ca. 5 minuten in de moestuin bezig bent en dan toch nog een flinke gevarieerde opbrengst kan hebben en dat op nog geen 1,5m2.

Ik kocht van het geld dat ik voor mijn verjaardag had gekregen een Hero moestuinbak van 1.20 x 1.20 met klimrek en één van 1.20 x 0.60 en nog 4 mini growbags incl. zaden . Die Herobakken waren wel een investering, ze zijn gemaakt van gerecycled plastic en volgens de site onverwoestbaar. Daar hou ik van: onverwoestbare producten. Ik kocht de makkelijke moestuinmix, ook een behoorlijke investering, maar ook met de gedachte ik koop het één keer en kan daar jaren mee moestuinieren en alle voordelen van deze speciale grond.


De kleine bak vol aardbeienplantjes

De kleine bak van 1.20 x 0.60 zette ik vol aardbeienplantjes (zoals wordt aangeraden om hier een aparte bak voor te nemen, omdat ze het hele jaar blijven staan). Daar had ik héél veel uitlopers van, dus dit jaar heb ik nog een aantal potten van aardbeienplantjes kunnen voorzien. De rest heb ik in mijn stekjesruilkast gezet, daar vonden ze gretig aftrek. Héél veel aardbeien hebben we er niet van kunnen eten, want natuurlijk was ik weer eens laks met een net spannen en stro onder de planten leggen. Dus het meeste was door de vogels opgegeten of gaan rotten. Dit jaar was ik voor de verandering wel op tijd en hebben we al aardig van de aardbeien kunnen smullen. De opbrengst is niet super groot, maar het geeft wel een blij gevoel als je zo'n grote mooie rode aardbei ziet hangen. De plantjes in de losse bakken/potten in de achtertuin, doen het beter dan de bak ik de voortuin. Daar worden de aardbeien vooral aangetast door de mieren, ondanks de teentjes knoflook die er tussen staan. Dus misschien krijgt die bak volgend jaar een andere bestemming. 



Met de grote moestuinbak en de mini growbags, was ik vorig jaar goed begonnen en toen heb ik het toch weer laten versloffen. Toch hebben we behoorlijk wat opbrengst gehad uit de moestuin. Maar dit had veel meer kunnen zijn als ik consequent de app had gevolgd. Want ja, je wordt begeleid door een app. Wanneer kan ik oogsten? Wanneer, waar en wat kan ik het beste zaaien? Wanneer moet ik water geven of op slakkenjacht? Heerlijk als ik in een paar klikken (en bijbehorende handelingen) de moestuin weer op orde heb. Na de zomer heb ik vrijwel niks meer met de bakken gedaan, daardoor had de postelein de hele moestuinbak overgenomen. 

De grote bak half april helemaal ingezaaid

Dit voorjaar toch weer de draad opgepakt en de moestuin flink opgeruimd. Ik kocht nog wat extra zaad, air kweekpotjes (daarin zouden de platjes die je voorzaait betere wortels aanmaken), voeding en nog 2 zakken mix. En ik kon weer aan de slag met mijn hobby.

De bak is, na een langzame start door het koude voorjaar, nu helemaal gevuld. Een aantal vakken zelfs al voor een 2e ronde. We hebben geoogst; sla, radijsjes, postelein, paksoi, peultjes, veldsla, spinazie en ook het blad van de meiraapjes kan je verwerken in bijvoorbeeld een wokgerecht. 

rechts 2 van de mini-growbags

Het is ook heel leuk om samen met de kinderen te doen. Ze hebben er niet altijd evenveel zin in, maar als ze interesse tonen, leg ik van alles uit en laat ze helpen. Zelf heb ik de afgelopen jaar dat ik heb geprobeerd iets van een moetuintje te onderhouden, ook heel veel geleerd. En voor mij valt er ook nog heel veel te leren. Ik zie het vooral als hobby en dat we er af en toe wat van kunnen eten is mooi meegenomen.


De bak nu van voren gezien


De bak gezien van de achterkant

Geen opmerkingen:

Een reactie posten