vrijdag 6 november 2020

Onze zomervakantie

In 2020 waren we er op tijd bij met het boeken van onze zomervakantie, want we wisten als vroeg wat we wilden. We gingen voor een rondreis door Zweden, een reis die al lang op mijn verlanglijstje staat. Op de heenweg met een overnachting op de boot van Kiel naar Trellenborg, zodat we geen dag met de kinderen in de auto hoeven. Vanuit het zuiden van Zweden zouden we langst de west-Kust/middenland omhoog rijden en bij Götenborg daar pakten we dan weer de boot voor de terugtocht.



Helaas moesten we deze reis annuleren, maar we wilden toch wel weg, maar dan in eigen land. We boekten een reis bij dezelfde reisorganisatie en kozen een keer voor iets heel anders. Toch ook een avontuur maar dan in Nederland. We gingen op fietsvakantie in Twente. Een reis van 14 dagen waarbij je slaapt op 3 verschillende campings, en zelf van camping naar camping fietst (30-40km), de bagage wordt voor je vervoerd en je slaapt in tenten die al voor je klaar staan.

Dirk fietste de hele reis zelf en hij vond het gelukkig heel erg leuk. De tussenliggende dagen fietsten we alleen een beetje in de omgeving, want het was warm héél warm. We gingen net in de week dat het boven de 35 graden was.

We sliepen dus in een tent, iets wat ik altijd al met de kinderen wilde proberen, maar ook wel tegenop zag. Onze kinderen zijn geen goede slapers, hoe laat Dirk ook naar bed gaat, hij is altijd tussen 5-7 uur wakker. En met name bij Dirk breekt dat slaapgebrek op een gegeven moment op en is het huis te klein, of in dit geval de tent. Iets waar wij dus altijd wel rekening mee proberen te houden en ook in de vakanties gaat hij niet veel later naar bed dan op een normale dag. Voor iedereen is dat het beste. Maar hoe gaat dat in een tent, waar het toch langer licht is, je omgevingsgeluiden hoort en ook 's ochtends het weer vroeg licht is. Echt geweldig was het slapen niet, ook David kon moeilijk in slaap komen en moeilijk van mij loskomen en was 's nachts vaak wakker. Dat het 's avonds vaak niet beneden de 20 graden werd hielp natuurlijk ook niet mee. Ik ben met mijn 38 jaar volgens mij ook niet meer gemaakt om op een luchtbed te liggen, tenminste niet met een kind half op je bij 20 graden.

Maar daarmee hebben we dan ook gelijk het minder leuke van deze vakantie gehad, we hebben de laatste nacht maar lekker thuis geslapen en dat was voor mij 12 uur achter elkaar!!! Ik was duidelijk iets te kort gekomen. Wat was het verder een leuke vakantie. De warmte zorgde er wel voor dat we minder actief waren, maar met de maatregelen wilden we toch niet overal naar toe. We gingen elke dag zwemmen, want elke camping had een buitenbad. We maakten kleine fietstochtjes in de omgeving, bezochten 2x een museum en 1x een pretpark en maakten een ritje met de stoomtrein. Maar bleven soms ook lekker lummelen op de camping in de speeltuin. En we hadden 3 fietsdagen, waar we echt de hele dag voor uit moesten trekken, gezien de hitte.

Zouden we zo'n reis nog eens boeken? Over het fietsen zeg ik volmondig JA! Maar het slapen in een tent op een luchtbed, nee. Misschien dat ik het nog wil proberen in een trekkershut of van die glampingtenten, met in ieder geval een matras, want ik hecht toch echt wel waarde aan mijn nachtrust. Na 3 jaar gebroken nachten, was ik zo blij dat David eindelijk doorsliep. Maar nu na de vakantie, kruipt hij vrijwel elke nacht weer tussen ons in. Dat vind ik niet erg hoor, hij kruipt tussen ons in en iedereen slaapt gelijk weer verder. Ik vind het ook wel genieten zo'n klein lief handje dat mij opzoekt en zijn lijfje dat tegen mij aankruipt. Straks ga ik dat nog missen....

Alex en ik hebben overigens altijd heel erg veel gekampeerd samen voordat er kinderen waren. We hebben ook allebei een scoutingachtergrond, zowel als lid en als leiding. Een keer op pad met een camper lijkt mij nog wel heel erg leuk, dat is iets wat we misschien in 2021 gaan doen. We kijken rustig rond, want geen idee wat dan mogelijk is.

1e avondmaal

Krentenwegge

natuurspeeltuin

Molen in Markelo

Televisietoren in Markelo

Zwemmen, héél veel zwemmen

En fietsen

We fietsen ook weleens verkeerd een stukje extra


Onze tent





Maar wel schattig als ze zo slapen hand in hand

En toen was er een lekke band...

Laatste dag nog even naar een pretpark gegaan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten