zondag 22 november 2020

Een duurzame Sinterklaas

Sinterklaas is weer in het land en dit feest wordt bij ons thuis altijd gevierd. Ik heb persoonlijk niet zoveel met kerst en al helemaal niet met cadeaus onder de kerstboom. Het Sinterklaasfeest vind ik geweldig; van schoenzetten tot surprises en gedichten maken.

Dit is het eerste jaar dat Dirk van het grote geheim weet, voor David is het juist het eerste jaar dat hij zich nog herinnert wie Sinterklaas is en dat hij de liedjes bij het schoenzetten kan meezingen. We hebben dus nog wel een aantal jaartjes een zak vol cadeaus op pakjesavond, daarna hoop ik dat iedereen het leuk vindt om surprises te doen . Ik vind het Sinterklaasfeest het leukste met een peuter/kleuter in huis. Wat kan ik genieten van dat blije gezichtje en de run waarmee hij 's ochtends naar zijn schoen toe gaat of vol overgave de sinterklaasliedjes meezingt en de mooiste tekeningen voor Sinterklaas maakt.

Wij proberen met het Sinterklaasfeest gezellig, maar bescheiden te houden. We laten ons niet meeslepen door alle commercie en dure cadeaus. Ik heb niet echt een budget, maar probeer het per kind maximaal zo rond de 50 euro te houden, meestal zit ik daar onder. Daarnaast vinden we duurzaamheid ook belangrijk en probeer ik niet te veel nieuw (plastic) te kopen.

Ik begin al vroeg met cadeautjes te verzamelen. Als ik bij de kringloopbezoekjes iets leuks tegenkom, leg ik het vast weg op zolder. Ik ga naar tweedehandsspeelgoedbeurzen en doe mee met Recycle Sint. Dit jaar is het wat lastiger, omdat de tweedehandsspeelgoedbeurs niet doorging en ook de Recycle Sint pas laat is. Maar het is gelukt; alle cadeautjes liggen op zolder klaar, te wachten tot het heerlijke avondje is gekomen. Als het lukt ga ik nog even naar de Recycle Sint hier in de buurt, maar dan vooral om wat overtollig speelgoed te brengen. 

Ik merk dat kinderen veel waarde hechten aan tradities; "Mam wanneer gaan we het huis weer versieren voor Sinterklaas?" Traditiegetrouw doen we dit de ochtend voor de intocht op tv. Ik heb een doos op zolder met alle Sinterklaasspullen; slingers, boekjes, cd's, dvd's, sinterklaasspeelgoed en spelletjes. Wel op tijd even de jutezakken en restjes inpakpapier eruit halen, want die zijn natuurlijk voor Sinterklaasavond. De raamstickers waren dit jaar "op" en plakten niet meer, ik heb Alex gevraagd wat raamtekeningen te maken met de raamstiften. Gelijk een stukje duurzamer, dan nieuwe stickers te kopen. We hebben 2 plastic slingers, 1 van papier en een mooie stoffen die ik vorig jaar kocht. Die van plastic gebruiken we al jaren, maar mochten ze een keer echt "op" zijn dan wil ik ze ook vervangen door stoffen. Vrijwel alles is tweedehands, elk jaar kocht ik wel iets bij of kregen we ergens wat. Nu hebben we wel genoeg, maar als ik toch iets leuks bij de kringloop zie liggen neem ik het heus wel mee. 





Na het versieren kijken we de intocht op tv met z'n vieren; ik zet wat snoepgoed op tafel en we drinken chocolademelk. Die avond mogen ze dan de schoen zetten. De eerste ochtend; zit er altijd een schoezetkalender in, Dirk vroeg er al naar :-). Dan weten ze precies wanneer ze de schoen mogen zetten, lekker duidelijk en voorkomt veel spanning en hoe lang het nog duurt voor pakjesavond. Daarnaast kan ik ook alvast een "planning" maken wanneer het handig is om er cadeautjes in te doen en welke en wanneer er alleen snoepgoed in komt. Ook kan je rekening houden met de dagen waarop je de schoen laat zetten. Wij doen dat dit jaar op woensdagavond, vrijdagavond en zaterdagavond. In totaal mogen ze dan 10x de schoen zetten, best vaak dus. De ene keer doen de pieten er een paar chocolademunten in, dan kruidnoten en dan een taaitaaipopje. Gisteren hadden ze hier hun eerste cadeautje in de schoen; Dirk een spelletje van Squla (nog helemaal nieuw in verpakking van de kringloop € 1,50, we hebben het inmiddels al 6x gespeeld) en David stickers € 2,--. Wij zetten ook altijd de schoen mee en voor ons zaten er mondkapjes in; we hadden er toch een paar extra nodig ;-) We kijken elke avond gezamenlijk het sinterklaasjournaal en daarna mag evt. de schoen gezet worden.



de schoenzetkalender hangt op de deur in de woonkamer

Dirk wou toch vaker de schoen zetten


                                        

Op de planning voor de schoen; staat naast snoepgoed voor iedereen nog een adventskalender (28 nov) en een keer de ingrediënten om samen kruidnoten (4 dec) te maken. 

We lopen niet alle plekken af waar intochten zijn, sint&pietactiviteiten etc... scheelt dat er dit jaar toch weinig is. We houden sowieso allemaal niet van drukte/prikkels, dus wat dat betreft geeft dit jaar ons wel meer rust. We kozen voorheen een kleinere intocht in een kleine omliggende plaats. Vanuit het werk is er geen sinterklaasfeest, maar we gingen een dagje naar Ouwehands Dierenpark voor het Park van Sinterklaas; vooral daarom namen we toen ook een abonnement op deze dierentuin. Helaas dit jaar geen Park van Sinterklaas en intocht. We hebben  in het verleden een paar keer Sint & Pieten geboekt op pakjesavond, dan vierden we het samen met mijn zus en haar gezin en onze ouders. Zo'n half uurtje is geweldig en zijn geld zeker waard. Vaak gaat de opbrengst ook nog naar een goed doel.

Pakjesavond dan. Overdag bakken we dan kruidnootjes (vandaar ook de ingrediënten in de schoen). We zetten een cd met sinterklaasmuziek op en kijken een sinterklaasfilm of maken een wandeling om even de spanning uit het lijf te halen. En dan zodra het donker is; wordt er hard op de deur gebonsd en staan er 2 jutezakken met cadeaus. 

Ik zorg er voor dat ze allebei 2 cadeautjes van hun lijstje krijgen, als het niet te gek is, ze vinden die speelgoedboeken leuk om te bekijken en maken een lijstje. Meestal zijn die cadeaus wel nieuw, omdat tweedehands lastig is net datgene te vinden, met name als ze ouder worden. En verder doe ik er zelf wat leuke dingen bij waarvan ik weet dat ze die leuk zullen vinden. Dit kunnen ook praktische dingen zijn. En we maken het niet te gek; zo'n 5-8 cadeaus p.p. met meer wordt het niet leuker is onze ervaring. Voor de volwassenen zit er ook vaak wel iets bij met een gedicht en meestal ook nog een gezinscadeau. Dit kunnen kaartjes zijn voor een voorstelling, uitje,  maar ik heb zo ook een jaar de Museumkaart gegeven. Wat ik dit jaar doe, weet ik nog niet. Ik heb nog jaartjes voor de bioskoop gewoon een kinderkerstfilm. Misschien doe ik die er wel in.

Dirk maakt net als vorig jaar surprises op school. Hij vond het vorig jaar maar stom. Het was voor hem ook het eerste jaar en geloofde nog, dus hij vond het allemaal maar gek. Dit jaar was hij een stuk enthousiaster over het lootjes trekken. We hebben de cadeautjes al gekocht en de ideeën voor de surprise zijn er al. Hier moeten we volgend weekend maar me aan de slag!

Ik zelf doe nog mee met een decemberswap voor mama's hier uit het dorp. Dit heb ik twee jaar geleden ook gedaan en was zo leuk! Je maakt of koopt een aantal kleine cadeautjes adhv de interesses van die persoon. Zo kreeg ik: zelf gebakken koekjes, mijn eerste pannenkoekplantje en zelf gemaakte kersthangers. Ik ben benieuwd wel lootje ik dit jaar weer heb.

2 opmerkingen:

  1. Geweldig toch hoe kinderen maar ook ouders genieten van de aanloop naar 5 dec en het pakjesfeest op die dag. Het maakt mooie herinneringen voor later.
    Wel jammer dat voor kleine kinderen de spanning soms wat te veel kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk he die aanloop naar feesten. Nu bijna Kerst. Geniet ervan met z'n allen!

    BeantwoordenVerwijderen