donderdag 12 november 2020

Airfryer wat kan je er allemaal mee?

Vorige week werd ik 39 jaar en kreeg een airfryer van Alex en de kinderen. Die airfryer stond al even op mijn wensenlijstje, maar er was ook een twijfel; zou ik dat apparaat echt veel gaan gebruiken, of zou hij uiteindelijk toch een sta in de weg zijn en alleen stofhappen op het aanrecht.

Het idee dat je gezonder kan "frituren" sprak mij wel aan. Mijn frituurpan is zo'n 20 jaar oud, doet het nog prima en wordt niet veel gebruikt. Ik gebruik hem eigenlijk alleen met oud&nieuw om oliebollen en appelbeignets te maken en verder gebruiken we hem gemiddeld 1x per maand voor frietjes en/of snacks. Dus of we er echt heel veel gezondheidswinst mee behalen, is nog maar te bezien.

Wel gebruik ik de oven héél erg veel, bijna dagelijks. We hebben best een grote oven en soms gaat er maar weinig in. Even een broodje opbakken of iets opwarmen. Dat vind ik dan best zonde van de energie. Vaak probeer ik wel dingen te combineren. Als de oven toch warm is, gelijk wat noten roosteren of een cake bakken, maar dat lukt niet altijd. Dat je makkelijk en snel iets in de airfryer kan maken leek mij dan wel weer een energiebesparing. Of dat echt zo is, moet natuurlijk nog blijken.

Behalve snacks en friet klaarmaken, broodjes op/afbakken kan er nog veel meer met de airfryer en daar ben ik nu mee aan het experimenteren.


Ik begon met het koken van eieren, ja dat kan echt en is super simpel. De eitjes in het mandje en zo'n 10-14 minuten op 200 graden, afhankelijk van hoe hard je ze wil hebben. De eitjes waren goed gelukt, Alex heeft ze liever iets zachter en ik iets harder. Geen probleem, die voor Alex haalde ik er gewoon wat eerder uit. De eitjes bleven ook netjes in hun schilletje, daar waar ze bij mij in een pannetje of de eierkoker altijd wel 1 of 2 openbarsten of ik ze nu inprik of niet. Ik ga er nog even verder mee experimenteren en als ik tevreden blijf, kan de eierkoker gelijk de deur uit. Je kan je natuurlijk afvragen of een eierkoker al niet een onzinnig apparaat is, maar ik vond het toch altijd wel een fijn ding.



We hadden nog 2 kaiserbroodjes liggen van de dag ervoor. Ik kwam een recept tegen waarin je de broodjes uitholt, spek erin doet, eitje, en geraspte kaas. Ik maakte zonder de spek en ze waren erg lekker



Nadat we ook frietjes, snacks, vegetarische ovenburgers, kipkarbonade en mini pizzaatjes hadden geprobeerd, wilde ik er ook een tosti mee maken. Deze kwam er zo uit:


Ik maakte een variant met boter aan de buitenkant en 1 zonder. De tosti vond ik minder succesvol, het brood was erg kruimelig en er liep toch wat kaas uit in de airfryer, wat extra schoonmaakwerk betekent. De smaak was wel lekker, maar dan geef ik toch de voorkeur aan het tosti-ijzer. Ook zo'n apparaat wat ik al 20 jaar in huis heb en nog prima werkt.

Voor de komende week heb ik diverse recepten opgezocht met aardappel en groente om te gaan klaarmaken. Helaas past geen enkele ovenschaal precies in het mandje. Ik moet dus nog even op zoek naar een geschikte ovenschaal.

Voor de airfryer kan je ook diverse accessoires kopen, ook bakblikken etc... Ik wil eerst even kijken wat ik nog in huis heb dat past en wat ik bij de kringloop kan vinden wat ook dienst kan doen. De officiële accessoires zijn erg duur en ik vraag mij af hoe vaak ik die echt ga gebruiken en of ze geen sta-in-de-weg worden.

Heb jij een airfryer en wat maak je er allemaal mee?

11 opmerkingen:

  1. Voor bitterballen gebruik ik hem graag en eergisteren speklapjes gebakken. Ik gooi alles gewoon in mandje de bak is dan ook al best vies en niet meer echt schoon te krijgen, Soms doe ik er alufolie onderin al wordt dat afgeraden.
    Wat ook lekker was: bloemkoolroosjes onderin en kleine gehaktballetjes erob, door het uitlekkende vet worden de roosjes heel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wel getwijfeld om hem te kopen. Maar hoorde dat frikadellen er niet lekker uit zijn. En dat andere dingen best lang duren. Laten we die nu vaak frituren. Wij hebben nu een 1 liter frituurpan. Zonnebloemolie erin. 2 frikadellen doormidden breken. In een mum van tijd is hij opgewarmd.
    Besloten om ons pannetje maar te houden. (En een eierkoker of tosti apparaat hebben we hier nog nooit gemist.)
    Ben benieuwd naar je bevindingen over een paar maanden. Laatst bij iemand kippedingetjes uit geproefd, dat was erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er heel tevreden over: zoete aardappel frietjes maken, broodje in afbakken, aardappel blokjes frituren, frikandellen, saucijzenbroodje opwarmen. De mijne begint kuren te vertonen, als hij echt defect is, koop ik een nieuwe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nu zoete aardappel frietjes gemaakt, vond die krokanter dan uit de oven. Even broodjes afbakken is ook sneller, als je er tenminste maar een paar nodig hebt.

      Verwijderen
  4. Ik heb de airfryer verkocht maar nu een multofunctionele slowcooker waarin ik kan slowcooken, aanbraden, stomen als oven kan gebruiken en kan grillen. Echt die had ik eerder moeten hebben. Gebruikt heel weinig stroom en veel gemak van. Stoofpotjes je gooit letterlijk alles in stukjes in de pan zet em een paar uur op slow en klaar ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nee, omdat ik een beetje opzie tegen de grootte van het apparaat. Maar ik hoor er altijd wel veel goede dingen over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben er ook eentje superhandig voor zelfgemaakte frietjes en snackjes, een broodje afbakken inderdaad en groente " roosteren"

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij willen er ook een, ben al aan het zoeken op marktplaats, hopelijk hebben we voor kerst een in ons bezit

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een XXL, ben benieuwd hoeveel ik er mee ga doen. Verkopen kan altijd weer :-)

    BeantwoordenVerwijderen